SPCMiP - jesteśmy od 1999 roku.

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Informacja Biura SPCM Nr 35/2013

Drukuj PDF

Warszawa 4.11.2013 r.

Informacja Biura SPCM Nr 35/2013

Za rok kończy się ważność homologacji wg dyrektyw

Od p. Kamila Przewoskiego Area Manager Poland, instytut IDIADA (Hiszpania) otrzymałem poniższą informację. Uwagi w niej zawarte dotyczą producentów nowych podjazdów: przyczep, naczep,  lekkich przyczepek, autobusów, ale również dotyczą firm robiących zabudowy  (które w przepisach  homologacyjnych nazywani są producentami pojazdów SKOMPLETOWANYCH).

Uznałem że to ważne i warto przypomnieć, że - zgodnie z Regulacją 661/2009 (GSR) - Dyrektywy kończą swój żywot 1.11.2014, czyli już za rok. Również homologacje cało pojazdowe, opierające się na raportach lub homologacjach cząstkowych wydanych wg Dyrektyw - formalnie przestaną być ważne po 1.11.2014 r.
W praktyce ich ważność będzie wszelako zakwestionowana tylko wtedy, gdy przynajmniej jedna z homologacji cząstkowych (lub raportów), na których opiera się dana homologacja cało pojazdowa, będzie wydana wg Dyrektywy wymagającej mniej niż Regulamin, który ją zastąpił. Przykładem takich Dyrektyw, pozostających w tyle za odpowiadającymi im Regulaminami, są: Dyrektywa dot. hamulców, kotwiczeń pasów bezpieczeństwa, budowy autobusów (2001/85). Jeżeli homologacja cało pojazdowa opiera się na homologacjach wydanych wg tych Dyrektyw, to ewidentnie przestaje być ważna od 1.11.2014. Jeżeli natomiast homologacja cało pojazdowa opiera się na innych Dyrektywach, uznanych za ekwiwalentne w stosunku do Regulaminów, to nie ma powodu jej podważać nawet po 1.11.2014. Tabelę pokazującą, które Dyrektywy są uznane za równoważne Regulaminom, a które już nie, znajdą Państwo na stronie Komisji Europejskiej:

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/safety/extension-of-approvals_en.pdf

(wg deklaracji Komisji Europejskiej ta tabela ma być cały czas uaktualniana wraz z rozwojem Regulaminów => z czasem coraz więcej Dyrektyw będzie uznane za nie równoważne Regulaminom).
Może warto już teraz pomyśleć o przejściu z homologacji wydanych wg Dyrektyw na homologacje wydane wg Regulaminów, przy czym warto zacząć od homologacji wydanych wg tych Dyrektyw, które już w tej chwili nie są uznane za równoważne (patrz tabela, do której link podałem wyżej).

Szanowni Państwo

Żeby SPCMiP mogło działać na rzecz Producentów musi istnieć. Żeby istnieć musi mieć członków i fundusz ze składek. Zapraszam do wstępowania do Stowarzyszenia. Razem można zrobić więcej dla siebie.

http://spcm.pl/pl/warunki-czonkowstwa.html

Antoni T. Dąbrowski

Prezes Zarządu

SPCMiP